söndag 26 februari 2012

Brödbak






Idag bakade jag jättegoda havrefrallor. De är inspirerade från Leila Lindholm men gjorda både gluten och laktosfria :)

Du behöver:

7,5 dl laktosfrimjölk
6 dl renhavre
2 msk sirap
0,75 msk salt
2 msk fiberhusk
2 msk linfrön
2 msk solroskärnor
75 g jäst
225 g laktosfritt smör
8 dl finmix
4 dl grovmix

Gör så här:
1. Värm mjölken till ca 50°, blanda ner havregryn, sirap, salt och fiberhusk. Låt svälla i ca 20 min
2. Smula jästen i en bunke tillsätt havregrynsblandningen, blanda väl i en assistent
3. Tillsätt fröerna och smöret i små bitar. Ha i mjölet lite i taget tills degen nästan släppt från kanterna och inte är så klibbig.
4. Låt degen jäsa till dubbel storlek i ca 30 min
5. Sätt ugnen på 225°
6. Forma bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper (det kan vara lättare att få upp degen med en sked). Låt jäsa i ca 30 min
7. Grädda bröden gyllene mitt i ugnen i ca 15 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar