måndag 9 april 2012

Crème brûlée


Det är påskafton och det ända min pappa har efterfrågat i en veckas tid ar crème brûlée, så idag mest för att jag inte fick baka en tårta, får han det till efterrätt. Själv kunde jag tyvärr inte äta den eftersom det inte går att göra mjölkprotein fri crème brûlée...:( Men som tur var så tyckte alla om de!

Till 6 st:
3 dl mjölk
2 dl vispgrädde
1 vaniljstång
6 äggulor
1/2 dl strösocker

ca 1 dl strösocker eller råsocker till garnering

Värm ugnen till 150 grader.
Häll mjölk och grädde i en kastrull.
Dela vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i kastrullen.
Lägg även i stången.
Koka upp gräddmjölken och låt sjuda på svag värme i ca 10 min.
Vispa äggulor och socker.
Plocka upp vaniljstången ur gräddmjölken och häll långsamt ner denheta vätskan i äggsmeten under kraftig vispning.
Sila blandningen och häll upp i sex ungsfasta portionsformar.
Grädda mitt i ugnen i vattenbad som når minst upp till halva formarna i ca 45 min.
Krämen ska stelna. Låt brûléerna svalna, minst en timme.
Strö ca 1 msk socker över varje form och bränn av ytan med en gasolbrännare innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar