torsdag 1 mars 2012

Kladdmuffins

Bakade kladdmuffins till min lillasyster i tisdags som hon ska bjuda sin klass på. Jag hann inte lägg upp receptet då så det kommer nu och bilderna jag tog lägger jag upp så fort jag kommer hem från skolan :D

Till ungefär 20 st muffins behöver du:
4 ägg
4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200 g smör
1 dl ljus sirap
2 dl kakao
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en stor nypa salt

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt. Blanda ner sirapen i smöret och vänd ner det i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke och sila ner det i äggsmeten. Vänd försiktigt runt tills alla klumpar försvunnit. Fyll muffinsformar till två tredjedelar och grädda mitt i ugnen i ca 12 min. Muffinsarna är godast när de är kalla och passar mycket bra ihop med grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar