onsdag 28 mars 2012

Chokladkaka


Det var länge sedan jag bloggade nu men har haft så sjukt mycket att göra så jag har varken hunnit baka något att blogga om eller fotat något. Härom dagen bakade jag i alla fall en mycket saftig chokladkaka. Det var egentligen tänkt att bli en kladdkaka men den stod i ugnen något för länge =)

Du behöver:

100 g smör
4 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
5 dl glutenfri fin mix
8 msk kakao
en nypa salt
100 g mörk choklad
smör och kokos till formen

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret.

2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och pösigt.

3. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner i äggsmeten. Tillsätt smöret.

4. Smörj och bröa formen och fyll den med smeten. Hacka chokladen grovt och stick ner bitarna i kakan.

5. Grädda mitt i ugnen ca 25 min. Kakan är godast att äta kall och passar mycket bra med en klick lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar